تاریخ‌سـازان صنعـت نـیشکر

تاریخ انتشار: دوشنبه 28 اسفند 1402 | 09:40 ق.ظ
تاریخ‌سـازان صنعـت نـیشکر سال ۱۴۰۲ با همه فراز و نشیب‌اش به پایان رسید؛ روزهایی که ماحصل آن برای صنعت نیشکر سرشار از آزمون بود و اندوختن تجربه‌ای برای ساختن آینده‌ای شیرین. در این سال، بلندهمتان نیشکر با گذشت از سد بحران‌ها، با عزمی دوچندان، پشتکاری خستگی‌ناپذیر، خوزستان را میدان همّت خود کردند.

این همّت، ثمره‌اش دستاوردها و رکودشکنی‌هایی بود که در سال مزیّن به رشد تولید، رقم خورد. جوشش و کوشش صنعت نیشکر، بر این است که هر ساله استوارتر از پیش، در این مسیر گام بردارد تا اهدافی که مدنظر رهبر معظم انقلاب در حوزه خودکفایی و «اقتصاد مقاومتی» است، تحقق یابد.
در این سال، رکوردهایی تاریخی در واحدهای هشت‌گانه و شرکت‌های تابعه زده شده که بخشی از آن در تاریخ نیشکر بی‌سابقه بود. آنچه در ادامه می‌آید مروری است بر این رکوردشکنی‌ها:

رکود ۱۲ ساله‌ای که شکسته شد

در مهرماه سال ۱۴۰۲، رکورد ۱۲ساله تولید ام.دی.اف نیشکر شکسته شد و بیش از ۳۹۰ هزار ورق ام.دی.اف در ۶ ماه اول سال گذشته در شرکت لوح سبز جنوب تولید شد. لوح سبز جنوب از شرکت‌های تابعه توسعه نیشکر است که حالا محصولاتش به‌عنوان یک برندِ معتبر جهانی به بیش از ۱۲ کشور صادر می‌شود و توانسته با استفاده از باگاس نیشکر، تحولی در صنایع چوبی ایجاد کند. متوسط ظرفیت کسب شده به همراه کیفیت در ۶ ماه اول سال گذشته به میزان ۸۳ درصد بوده که این آمار نشان از عزم جدی به‌منظور افزایش میزان تولید این محصول در کشور را دارد.

ایمن ترابر نیشکر هم رکورد زد

در سالی که گذشت، شرکت حمل‌ونقل ایمن ترابر نیشکر توانست با حمل ۲۲۷ هزار تن شکر خام رکوردی جدید در حمل‌ونقل این کالای راهبُردی ثبت کند که در تاریخ توسعه نیشکر بی‌نظیر است. شرکت ایمن ترابر نیشکر درعین‌حال توانست با اجرای سیستم دقیق حمل‌ونقل، کمترین «کسری بار» را نیز ثبت کند که این رکورد نیز در نوع خود بی‌سابقه است.

تأمین زنجیره حمل‌ونقل محصولات تولیدی نیشکر از جمله اهداف فعالیت این شرکت در کشت و صنعت‌های نیشکری و صنایع پایین‌دستی دانست که صرفه‌جویی اقتصادی، کنترل قیمت حمل بار و کاهش قیمت تمام شده محصول را به دنبال داشته است.

رکوردهای محیط‌زیستی در پویش یک میلیارد درخت

شرکت توسعه نیشکر در کنار رکوردهای تاریخی در تولید شکر و محصولات جانبی، در بخش صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی هم رکوردشکنی کرده است. این شرکت در سه سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس در واحدهای هشت‌گانه نیشکری کاشته و با برنامه‌ریزی برای تولید سالانه ۲۲ میلیون نهال، در پویش «یک میلیارد درخت» در خوزستان پیش‌گام شد و رکوردی تازه در مسیر صیانت از منابع طبیعی برجای گذاشت.

شرکت توسعه نیشکر به‌تنهایی یک‌چهارم تعهد خوزستان در پویش مردمی یک میلیارد درخت را برعهده گرفته و این اقدام، گامی مهم در راستای تحقق توسعه پایدار است؛ توسعه‌ای که تولید در کنار حفظ منابع طبیعی و صیانت از محیط‌زیست، معنا می‌یابد.

رکورد تاریخی هفت‌تپه

کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه هم در سال گذشته هم در تولید شکر و هم در برداشت نیشکر یک رکورد تاریخی برجای گذاشت. در سالی که گذشت این شرکت با برداشت هفت هزار و ۵۰۰ تُن نیشکر هفت‌تپه در یک شبانه‌روز رکورد شکست. این دستاورد برای نخستین‌بار در تاریخ ۶۰ساله این واحد نیشکری انجام شده و شرایط را برای رسیدن به تولید حداکثری فراهم کرد.

تا پیش از پیوستن هفت‌تپه با هفت طرح، این واحد نیشکری با ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی فعالیت می‌کرد؛ اما حالا هم حوزه کشاورزی و هم صنعت، به سمت تولید حداکثری در حرکت است و طبق پیش‌بینی‌ها تولید شکر به «ظرفیت اسمی» خواهد رسید.

در کنار تولید شکر، محصولات غیر نیشکری هفت‌تپه هم این روزها روند مطلوبی را طی می‌کنند؛ روندی که در مدیریت بخش خصوصی متوقف شده بود. کشت مرکبات در مساحت ۲۰ هکتار، راه‌اندازی حوضچه‌های پرورش ماهی، راه‌اندازی گلخانه‌ها، تاکستان، پرورش بلدرچین و دامداری ۶۷۷ رأسی از جمله این طرح‌هاست.

رکوردشکنی تولید شکر قهوه‌ای

آخرین رکوردشکنی صنعت نیشکر در سال گذشته هم به تولید محصول شکر قهوه‌ای اختصاص می‌یابد. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با تولید بیش از هفت هزار و ۲۴۶ تُن شکر قهوه‌ای، از ظرفیت اسمی عبور کرد و رکورد جدیدی به ثبت رساند؛ این دستاورد، نشان‌دهنده رشد ۳۸ درصدی تولید در مقایسه با سال‌های گذشته و پاسخی به تقاضای روبه‌رشد بازار برای این محصول است.

کارخانه تولید شکر قهوه‌ای این شرکت در کشت و صنعت میرزا کوچک‌خان، به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید شکر قهوه‌ای نیشکر در خاورمیانه شناخته می‌شود؛ در این کارخانه، شکر قهوه‌ای در بسته‌بندی‌های مختلف عرضه می‌شود. در سال‌های گذشته میزان تولید شکر قهوه‌ای پنج هزار تُن در سال بوده که امسال برای نخستین‌بار با افزایش ۳۸ درصدی به بیش از هفت هزار و ۲۴۶ تُن رسیده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار