در راستای طرح خاموشی مشعل‌های گازسوز؛

روزانه ۶۷۲ میلیون فوت مکعب گاز مشعل­‌های مناطق نفتخیز جمع آوری می­‌شود

تاریخ انتشار: چهارشنبه 1 بهمن 1399 | 10:12 ق.ظ
روزانه ۶۷۲ میلیون فوت مکعب گاز مشعل­‌های مناطق نفتخیز جمع آوری می­‌شود شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در راستای طرح خاموشی مشعل‌های گازسوز (فلر) در همکاری با شرکت‌های بخش خصوصی افزون بر ۶۷۲ میلیون فوت مکعب گاز در روز را جمع آوری می‌کند. به گزارش روابط عمومی، رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با گرامیداشت روز ملی هوای پاک گفت: در […]

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در راستای طرح خاموشی مشعل‌های گازسوز (فلر) در همکاری با شرکت‌های بخش خصوصی افزون بر ۶۷۲ میلیون فوت مکعب گاز در روز را جمع آوری می‌کند.

به گزارش روابط عمومی، رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با گرامیداشت روز ملی هوای پاک گفت: در انجام طرح‌های زیست محیطی در جهت حفاظت از اکوسیستم آب، خاک و هوا، مناطق نفتخیز جنوب در چند سال اخیر ورود بخش خصوصی به موضوع طرح خاموشی فلرها را محقق و در دستور کار قرار داده است.

محمدرضا نادری افزود: در این ارتباط با حمایت مدیرعامل محترم پروژه‌های متعددی تعریف و به اجرا گذاشته شده است که از جمله آنها می‌توان به طرح جمع آوری گازهای همراه نفت که به مشعل‌ها هدایت می‌شد در واحد بهره‌برداری پارسی کلاستر به میزان ۳۵.۵ میلیون فوت مکعب در روز،  مارون ۲۲ میلیون فوت مکعب و  مارون-۳ به میزان ۱۲ میلیون فوت مکعب در روز اشاره کرد و این حالی است که پروژه جمع‌آوری گازهای فلر واحد بهره‌برداری منصوری نیز  به میزان ۱۰ میلیون فوت مکعب در روز در روزهای پیش رو اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: از پروژه‌های مهم دیگری که در طرح خاموشی مشعل‌ها مورد اهتمام واقع شده و هم اکنون از سوی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مرحله اجرا قراردارد، جمع‌آوری روزانه  ۵۹۳ میلیون فوت مکعب گاز در روز از واحدهای آغاجاری و گچساران برای تامین بخشی از خوراک پالایشگاه بیدبلند–۲ است و پتروشیمی مارون نیز اجرای پروژه جمع آوری ۲۴۹ میلیون فوت مکعب گاز در روز را پیگیر می‌باشد.

نادری با بیان اینکه بحث آلودگی هوا در گستره عملیاتی این شرکت در استان‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر صرف مشعل‌های گاز سوز و مربوط به تاسیسات نفتی نیست و صنایع و عوامل دیگری حتی خودروها نیز دخیل هستند، گفت: این شرکت تلاش کرده تا در تحقق وظایف خود در زمینه حفاظت از محیط زیست در بخش‌های مختلف آب، خاک و هوا، طرح مشعل‌های بدون دود را با انجام پروژه بهسازی مشعل‌ها دنبال نماید.

رئیس HSE شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در توضیح بیشتر درباره مشعل‌های بدون دود، افزود: در این خصوص با اتخاذ راهکارهای فنی که  از سوی متخصصان شرکت صورت گرفته در راستای اهداف کوتاه مدت این پروژه  در واحدهای  ۲ و ۳ در کلان شهر اهواز اجرا و موجب کاهش هیدروکربن‌ها و ذرات دوده می‌شود و به موازات آن پروژه‌های دیگری نیز در دست پیگیری و اجرا است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری میانگین ۸۵ درصد گازهای همراه در سطح مناطق نفتخیز جنوب جمع آوری و مورد استفاده بهینه قرار گرفته است، اظهار کرد: به هنگام تعمیر چاه‌ها همواره به اجبار مقداری نفت به گودال‌های سوخت انتقال و نفت سوزی صورت می‌گرفت که تبعات زیست‌محیطی به همراه داشت اما در بیش از یک دهه گذشته با طراحی و ساخت دستگاه‌های فرآورش سیار نفت (MOT)  و تفکیک‌گر سیار (MOS) در عمل بحث نفت‌سوزی منتفی و نفت جریانی در هنگام تعمیر چاه‌ها جمع‌آوری و پس از فرآورش به مبادی مصرف انتقال می‌یابد.

نادری گفت: در زمینه جمع‌آوری پساب‌های واحدهای نمکزدایی نیز که در گذشته به حوضچه‌ها انتقال می‌یافت، سال‌ها است که با حفر چاه‌های دفعی و تزریق پساب به عمق زمین تزریق و این مورد نیز برطرف و خیلی از حوضچه‌ها سابق به فضای سبز تبدیل گردیده است و در بحث پسماندها خاصه کنده‌های حفاری تمهیداتی اندیشیده شده که این کنده‌ها دفن و پروسه استفاده از آنها به طرق علمی مقتضی نیز در برنامه است.

رئیس HSE شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گریزی هم به فعالیت‌های این شرکت در ارتباط با توسعه فضای سبز پیرامون تاسیسات و واحدهای سازمانی زد و گفت: در حالی که نُرم استاندارد فضای سبز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست  ۱۰ درصد مساحت تاسیسات است در این شرکت ۴۰ درصد یعنی چهار برابر میزان معمول فضای مشجر داریم که در تلطیف هوا، کاهش آلاینده‌ها، ایجاد اکسیژن و زیبایی محیط بسیار با اهمیت می‌باشد.

وی همیاری با شهرداری اهواز در خصوص دفن بهداشتی زباله‌ها با اختصاص خودرو  از سوی این شرکت را در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در زمینه حفاظت از محیط زیست عنوان و یاد آور شد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اداره کل محیط زیست استان خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه پایش روزانه هوا همکاری موثر و مستمر دارد.

نادری در ادامه برگزاری همایش با همکاری یکی از اساتید دانشگاه و با حضور حدود ۵۰۰ نفر با استفاده از بستر فضای مجازی و همچنین مسابقه نقاشی کودکان به این مناسبت را از برنامه های این شرکت به مناسبت ۲۹ دی روز هوای پاک عنوان کرد.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار