۷۵درصد محصولات کشاورزی کشور زیرپوشش بیمه نیست/ دولت خسارت کشاورزان سیل‌زده را به‌موقع بپردازد

تاریخ انتشار: دوشنبه 20 دی 1400 | 11:01 ق.ظ
۷۵درصد محصولات کشاورزی کشور زیرپوشش بیمه نیست/ دولت خسارت کشاورزان سیل‌زده را به‌موقع بپردازد نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ۷۵درصد محصولات کشاورزی که کشت می‌شوند تحت پوشش بیمه‌ای نیستند و باید از محل ماده ۱۰ و ۱۲ سازمان حوادث غیرمترقبه تأمین اعتبار شود و از این محل خسارات آنها توسط دولت پرداخت شود.
 
 

جلال محمودزاده، با اشاره به سیل جنوب کشور و خسارت به کشاورزان اظهار داشت: زمانی که سیل اتفاق می‌افتد به اراضی و محصولات کشاورزی خسارات فراوانی وارد می‌شود و در جریان سیل اخیری که در جنوب کشور حادث شد، اراضی کشاورزی بسیاری از کشاورزان تخریب شد و محصولاتشان از بین رفت.

وی افزود: دولت در این شرایط باید نسبت به پرداخت خسارات اقدام کند چون متأسفانه بیشتر کشاورزان به‌دلیل عدم حمایت صندوق بیمه کشاورزی، فاقد بیمه هستند یعنی در سالیان گذشته دولت خسارات آنها را به‌موقع پرداخت نکرده است و خسارتی هم که صندوق بیمه پرداخت می‌کند، خسارت حداقلی است و بنابراین آنان رغبتی برای بیمه محصولات خود ندارند.

نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، گفت: همین سبب می‌شود ۷۵ درصد محصولات کشاورزی که کشت می‌شوند تحت پوشش بیمه‌ای نباشند و بنابراین باید از محل ماده ۱۰ و ۱۲ سازمان حوادث غیرمترقبه، تأمین اعتبار شود و از این محل خسارات آنها توسط دولت پرداخت شود.

وی در ادامه با ابراز اینکه محصولی که قابل برداشت باشد در بازار به فروش می‌رسد اضافه کرد: دولت می‌تواند برخی محصولاتی را که دارای قیمت تضمینی هستند خریداری کند و سایر محصولات نیز توسط کشاورزان در بازار به فروش می‌رسد.

محمودزاده گفت: اصل مطلب این است که دولت خسارات و ضرر و زیانی را که به مردم وارد می‌شود از دو محل، یکی از طریق صندوق بیمه کشاورزی برای زمین‌ها و محصولاتی که بیمه هستند به‌موقع پرداخت کند و خسارات محصولاتی هم که بیمه نیستند نیز توسط صندوق حوادث غیرمترقبه و سازمان حوادث که از محل اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ پرداخت شود.

وی افزود: برای اینکه کشاورز بتواند سر پای خود بایستد و تولید را ادامه دهد باید دولت ضمن اینکه خسارات آنها را به‌موقع پرداخت می‌کند تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار بخش کشاورزی قرار بدهد تا بتوانند نهاده و بذر خریداری و ماشین‌آلات اجاره کنند تا آنان بتوانند محصول خود را برای سال آینده نیز کشت کنند.

نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اگر دولت تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار این کشاورزان خسارت‌دیده قرار ندهد و خسارات آنان را به‌موقع پرداخت نکند، آنها نمی‌توانند ادامه تولید دهند و دولت نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان مثل کود، سم، بذر و سایر نهاده‌ها را به‌موقع تأمین کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار