حدنگاری بیش از ۶۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در خوزستان

تاریخ انتشار: دوشنبه 14 فروردین 1402 | 11:55 ق.ظ
حدنگاری بیش از ۶۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در خوزستان رئیس کل دادگستری خوزستان: سال گذشته برای بیش از ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان حدنگاری و صدور سند مالکیت انجام شد.

علی دهقانی گفت:  در سال گذشته، بیش از ۴۴۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان حدنگاری و برای آن‌ها سند رسمی صادر شد که باتوجه به عملکرد سال‌های گذشته، این رقم جهش بیش از سه برابری داشته به‌طوری‌که مساحت اراضی حدنگاری شده استان اکنون به بیش از ۶۵۰ هزار هکتار رسیده است.

 

وی با بیان اینکه اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی یکی از موارد مورد تاکید در سند تحول قضایی است افزود: این کار در سال‌های قبل با تاخیر انجام می‌شد، اما با تعیین معاونت قضایی ویژه در دادگستری استان به عنوان قاضی ویژه حدنگار و افزایش پیگیری‌ها و همچنین انجام نظارت و رصد مستمر در شهرستان‌ها و مرکز استان، جهش قابل توجهی را در این زمینه شاهد هستیم.

دهقانی گفت: باتوجه به وجود یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور در استان، هم اکنون ۴۵ درصد این اراضی، تثبیت مالکیت شده است.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع از جمله ثبت اسناد و املاک، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، افزود: در خصوص اراضی مورد اختلاف برخی دستگاه‌های استان، کمیسیون‌های رفع تداخل برگزار و از ۱۱۴ پلاک به مساحت ۱۹۶ هزار هکتار رفع تداخل شده است که این روند در سال جاری نیز باید ادامه یابد.

رئیس کل دادگستری خوزستان افزود: تصرفات مازاد، قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی و نبود تناسب نصاب‌های تفکیک و افراز اراضی با قطعات ایجاد شده کشاورزی از جمله موانع پیش روی اجرای طرح حدنگاری در استان است که ضرورت اصلاح قوانین مرتبط و یا تدوین دستورالعمل مشترک بین دستگاه‌های مربوطه جهت رفع موانع حدنگاری ضروری است.

رئیس دادگستری خوزستان افزود: رفع بسیاری از این موانع نیاز به تصمیم‌سازی سازمانی در دستگاه‌های ملی دارد و انتظار داریم که سازمان ثبت اسناد کشور به عنوان متولی نسبت به شناسایی این موانع و حل مشکلات تلاش بیشتری داشته باشد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار