کاهش چشمگیر مصرف گوشت قرمز؛ گوشت های وارداتی هم مردم را ترغیب به خرید نکرد

تاریخ انتشار: شنبه 26 فروردین 1402 | 08:28 ق.ظ
کاهش چشمگیر مصرف گوشت قرمز؛ گوشت های وارداتی هم مردم را ترغیب به خرید نکرد با گرانی و کمبود نهاده های دامی، بازار با افزایش قیمت محصولات پروتئینی مواجه است و کارشناسان می گویند بعید است قیمت ها بیش از این بالا برود چون بازار دیگر کشش افزایش قیمت و همچنین خریدار ندارد.
 

 با حذف ارز دولتی واردات نهاده های تولید در بخش کشاورزی به خصوص نهاده های دامی از سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از اساسی ترین کالاهای تولید با جهش قیمتها در همان ابتدای حذف ارز مواجه بودیم و بسیاری از بخش های تولید از جمله بخش دام و طیور دچار سردرگمی و کمبودهایی شدند. به طوری که یکی از اصلی ترین افزایش قیمتهای در مورد محصولات پروتئینی به خصوص گوشت قرمز و مرغ شد. یعنی در حالی که نرخ مصرب نهاده ای همچون کنجاله سویا ۱۶۳۰۰ تومان است قیمت این محصول به عنان یک نهاده اصلی در تولید و پرورش طیور بین ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان در بازار آزاد در نوسان است. از سوی دیگر در بخش گوشت قرمز نیز شرایط تولید بحرانی است و از آن طرف مصرف کننده ها راغب به خرید نیستند یعنی حتی در ماه های پایانی سال که دولت اقدام به واردات گوشت قرمز با نرخ دولتی کرد باز هم نتوانست مصرف کنندگان را ترغیب به خرید با چنین قیمت هایی کند. با این وجود با ایجاد اختلال در تامین ارز واردات نهاده های دامی و گرانی این محصولات کارشناسان می گویند باید منتظر انفجار قیمت ها به خصوص محصولات لبنی و پروتئینی در طی ماه های پیش رو باشیم.

با حذف مصرف کنندگان بخش محصولات لبنی و پروتئینی روبرو هستیم

با این وجود، منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با کم دانستن احتمال افزایش بیشتر قیمت گوشت قرمز در این خصوص گفت: همانطور که شاهد بودیم در اسفند ماه ۱۴۰۱ جهش قیمت در بخش گوشت قرمز داشتیم که در اصل ریشه در آزادسازی قیمت ها داشت؛ به این معنا که دامدار زمانی توسط نهاده های دولتی دام خود را سیر می کرد و الان تامین کاملا آزاد شده است. بنابراین بنده فکر نمی کنم الان که قیمت نهاده ها آزاد است باز هم محصولات نهایی گرانتر شود البته اگر قیمت دلار باز هم بالا برود و واردات نهاده ها هم گران شود قطعا نهاده های وارداتی در بازار آزاد گرانتر شود.

پوریان افزود: به عبارت دیگر اگر به زودی تامین ارز نشود قیمت نهاده ها بالا می رود اما مساله اینجا است که آیا اینکه این قیمت ها بیش از این بالا برود خریدار دارد یا خیر؟

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور: علیرغم اینکه دولت اقدام به توزیع گوشت وارداتی با نرخ ۱۵۰ هزار تومان در بازار کرده با حذف محصولات پروتئینی از سفره مردم روبرو هستیم و مصرف کاملا کاهشی است

وی ادامه داد: الان می بینید که در بخش محصولات پروتئینی با حذف شدن مصرف کننده ها از این بخش روبرو هستیم و مصرف کاهشی شده است. بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم باز هم قیمت ها بالاتر برود بعید است در شرایط حال حاضر اتفاق بیفتد.

پوریان همچنین در خصوص تاثیر توزیع گوشت های وارداتی بر بازار نیز گفت: اگرچه گوشت وارداتی با نرخ ۱۵۰ هزار تومان به بازار تزریق شده اما بنده به عنوان فعال در این بخش می بینیم که استقبال مصرف کننده ها به نسبت گذشته کاهش یافته است. یعنی اگرچه آمار دقیقی نمی توان گفت چقدر کاهش یافته اما کاهش مصرف کاملا محسوس است.

 

مالیات بر ارزش افزوده ۹درصدی؛ مانع جدی واردات گوشت قرمز

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر می بینیم که در مورد واردات گوشت قرمز بحث مالیات بر ارزش افزوده ۹درصد شده است که این خود مساله ساز است یعنی برای یک کانتینر ۱۵ تنی وارد کننده باید ۳۰۰ میلیون تومان پول بدهد و در چنین شرایطی طبیعتا وارد کننده امتناع می کند. بنابراین اگر این موانع برداشته نشود می توان پیش بینی کرد که قیمتها بالاتر می رود.

گفتنی است با بالا رفتن قیمت گوشت مسئولان مربوطه با تبلیغ کردن روی قیمت دولتی گوشت قرمز سعی کردند در آخرین ماه های سال قبل، مردم را تشویق به خرید کنند اما باز هم استقبال چندانی نشد. در حال حاضر نیز به گفته کارشناسان قیمت ها به نحوی است که با منطق مصرف کننده ها جور نیست و لذا یا از خرید امتناع می کنند و یا میزان خرید را به حداقل رسانده اند.

از سوی دیگر بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه گرانی های اخیر ناشی از گران شدن نهاده ها به عنوان یک ماده پایه در تولید است بنابراین اگر ارز واردات این نهاده ها، به روز تخصیص داده نشود قطعا شرایط تولید بحرانی تر می شود. به طوری که چندی پیش ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با انتقاد از کمبود کنجاله سویا به بازار گفت: به دلیل نبود نهاده در بازار شاهد هستیم که برخی مرغداران در این بخش گله های جوان را راهی کشتارگاه ها می کنند و این به معنای به خطر افتادن تولید طی ماه های آینده است.

 

چالش های بخش کشاورزی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آغاز شد

بر اساس این گزارش از اصلی ترین گلایه مندی دامداران و دیگر فعالان بخش کشاورزی رها شدن بخش از سوی دولت است به طوری که محمد بازرگان عضو اتاق اصناف کشاورزی کشور پیش از این گفت: همانطور که می دانید واردات نهاده های دامی کشور تحت تاثیر ارز دولتی بود که سالها توسط دولت تخصیص داده می شد و به یکباره در سال گذشته حذف شد و به اصطلاح در قالب یک جراحی اقتصادی همه چیز به یکباره قطع شد. در حقیقت در حالی حذف ارز صورت گرفت که دولت مدعی بود تولید کننده یا مصرف کننده عملا از این ارز ۴۲۰۰ تومانی نصیبی نمی برد، لذا باید حذف گردد. با این وجود کارها آنطور که باید پیش میرفت نرفت و چالش کشاورزان از این قطع ارز شروع شد.

این عضو اتاق اصناف کشاورزی افزود: همانطور که می دانید قرار شد برای تاثیراتی که حذف این ارز در بخش کشاورزی و بخش تولید می گذارد دولت بسته های حمایتی داشته باشد. به عنوان مثال قرار شد به دامداران تسهیلاتی در قالب دامدار کارت و به کشاورزان تسهیلاتی در قابل کشاورز کارت بدهد اما همه اینها در قالب یک شعار باقی ماند و اگر هم اقدامی شد بسیار ضعیف بود؛ به این معنا که کشاورز کارت بعد از یک مدت جمع شد و در دامدار کارتی هم که قرار شد بدهند برای تامین نهاده، برخلاف اینکه مصوب شد به ازای هر راس دام سبک ۴۰۰ هزار تومان تسهیلات بدهند، به ۲۰۰ هزار تومان تقلیل یافت و این میزان هم عملا به یک بخش محدودی داده شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار