نورپردازی پل‌های سفید و سیاه اهواز انجام شد

تاریخ انتشار: سه شنبه 29 فروردین 1402 | 10:04 ق.ظ
نورپردازی پل‌های سفید و سیاه اهواز انجام شد نورپردازی پل‌ سفید(شهید بقایی) و پل سیاه اهواز از سوی سازمان زیباسازی شهرداری اهواز انجام شد.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اهواز روز سه شنبه در این باره گفت: برای نورپردازی پل سفید ۸۸۴ عدد وال واشر ۳۶ وات سفید و آفتابی رنگ بر روی هلال‌های پل و ۶۴ عدد جت لایت سفید رنگ بر روی ستون های پل نصب شد.

سجاد حیدری با بیان اینکه کار نورپردازی اواخر پارسال انجام و پروژه در فروردین امسال تحویل شد افزود: برای نورپردازی کامل پل سیاه که شامل ۲ طرف عرشه و ستون ها است نیز حدود ۸۸۸ عدد وال واشر LED ۲۴ وات یک متری سفید رنگ و ۲۰۰ عدد پروژکتور سفید رنگ ۵۰ وات نصب شدند.
وی ادامه داد: پل های شهری به شهرها هویت می بخشند و زیبا سازی آنها به ویژه نورپردازی شبانه، نقش موثری در زیبایی و سرزنده بودن شهرها و نیز جذب گردشگر دارد.

وی با بیان اینکه سیمای شبانه بخشی از منظر یک شهر است و نور و رنگ از مهمترین عوامل کیفی در زیباسازی بصری هستند گفت: نورپردازی این ۲ پل در اهواز در این راستا صورت گرفته است.

پل سیاه، پلی با یک خط آهن برای قطار و ۲ مسیر عابر پیاده است که در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در شهر اهواز ایران بنا شد. این پل خط آهن بندر امام خمینی(ره)، در جنوب استان خوزستان و در ساحل خلیج فارس، را به راه‌آهن سراسری خرمشهر ـ تهران شمال وصل می‌کند.

از آنجا که از این پل در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش روس استفاده می‌شد و از آن روی که در پیروزی متفقین تاثیر زیادی داشت به آن لقب پل پیروزی داده شد. این پل بعدها به دلیل رنگ سیاه بدنه و پایه‌های آن به پل سیاه شهرت یافت. این پل که یک هزار و ۵۰ متر طول و ۶ متر، عرض دارد بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل سفید اهواز یا پل معلق(پل شهید بقایی) نیز نام یکی از پل‌های شهر اهواز است که از نمادهای این شهر محسوب می‌شود. این پل، هفت سال پس از ساخت پل سیاه، در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در دوره پهلوی اول بر روی رودخانه کارون ساخته شد که دارای ۲ قسمت پل معلق (یکی ۱۳۶ متری و دیگری ۱۳۰ متری) و سه قسمت قوسی ۴۹ متری است. طول کل پل ۵۰۱٫۲ متر است.

۹ پل بر روی رودخانه کارون در مقطع شهر اهواز احداث شده که پل های سفید، سیاه، کابلی، و فولاد از جمله آنها هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار