درخواست دزفولی ها برای آبرسانی به روستا‌ها و تکمیل شبکه فاضلاب

تاریخ انتشار: سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 | 11:03 ق.ظ
درخواست دزفولی ها برای آبرسانی به روستا‌ها و تکمیل شبکه فاضلاب آبرسانی به روستا‌ها و تکمیل شبکه فاضلاب به منظور جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه دز از مهمترین و کلیدی‌ترین مطالبات مردم دزفول در سفر‌های استانی رئیس جمهور هستند.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه دزفول درخصوص مصوبات سفر رییس جمهور به این شهرستان در حوزه آب و فاضلاب گفت: احداث ۱۷ مخزن ۳۰ تا ۵۰ مترمکعبی، ۷۵ کیلومتر خط انتقال و ۱۵ کیلومتر شبکه توزیع آب از مصوبات سفر رییس جمهور به دزفول است.

 

امیر احسانیان افزود: با پیگیری‌های انجام شده مقرر بود وزارت نیرو ۲۵۰ میلیارد ریال، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه ۱۰۰ میلیارد ریال و امور عشایر ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای این عملیات‌ها تامین کنند.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شده بود برای آبرسانی به منطقه از ظرفیت قرارگاه محرومیت زدایی سپاه و منابع در اختیار سپاه استفاده شود.

بخشدار بخش شهیون دزفول نیز در این باره گفت: ۲۵ درصد عشایر استان خوزستان ساکن دزفول هستند که لازم است مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

حسین رحیمی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۲ اعتبارات خوبی در این خصوص داده شده است، افزود: ۲ هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به روستا‌های شهیون اختصاص یافته که آبرسانی به روستا‌های منطقه از بیشه بزان تا پامنار و رزگه، دیونی، پانسار، آبیدسره یک و ۲ انجام شد.

وی بر ضرورت آبرسانی به روستا‌های تشنه دزفول تاکید کرد و گفت: برای آبرسانی به این جمعیت عشایری باید اقدام شود؛ برخی روستا‌ها هنوز آب ندارند و اگر فرمانداری و سپاه نباشند اهالی این روستا‌ها بی‌آب می‌مانند.

رحیمی خواستار ورود سازمان امور عشایر برای رفع مشکل آب در مناطق عشایری شد.

مدیر امور آبفا منطقه دزفول نیز اظهار کرد: برای اجرای این عملیات‌ها همراه با پیمانکار عازم مناطق محروم دزفول شدیم؛ طراحی و نقشه برداری به صورت کامل انجام شده، ولی هنوز کار اجرایی انجام نشده است.

حسین سعادتی‌فر افزود: به رغم نامه نگاری و پیگیری‌های لازم برای جذب اعتبار، هنوز اعتباری برای اجرای مصوبات سفر دوم رییس جمهور به دزفول جذب نشده است.

وی ادامه داد: برای اصلاح شبکه و نوسازی تاسیسات آبرسانی دزفول طی پنج سال، ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که هر سال باید پنج هزار میلیارد ریال برای اصلاح شبکه تامین شود.

مدیرآبفا منطقه دزفول با بیان اینکه مشاوره‌های لازم برای احداث ۱۷ مخزن انجام و ۷۱۰ میلیارد ریال برای اجرای آبرسانی تامین شده است، گفت: نوسازی و بازسازی تاسیسات آبرسانی و آبگیر رودخانه دز و افزایش ظرفیت و اجرای خطوط انتقال و شبکه توزیع روستا‌ها نیز ۲هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که هنوز اعتباری در این خصوص جذب نشده است.

وی ادامه داد: برای رفع تنش آبی روستا‌های خوزستان، در سال ۱۴۰۰ با تفاهم نامه آبفا مقرر شد ۷۰۲ روستای خوزستان آبرسانی شوند که در این خصوص ۷۵ میلیارد ریال جذب شده و آبرسانی به روستای کهنک دزفول انجام شد.

سعادتی‌فر با بیان اینکه آبرسانی به روستای ماهوربرنجی نیز روی مدار رفته و خط انتقال آن اجرا شده است، اظهار کرد: برای نوسازی و بازسازی شبکه توزیع آب ۱۰۰ روستای تحت پوشش، نوسازی و بازسازی تاسیسات سرچاهی ۴۴ حلقه چاه نیز ۶ هزار میلیارد ریال نیاز است.

مسوول قرارگاه محرومیت زدایی شهرستان دزفول نیز به عنوان مجری این طرح گفت: با صرف حدود ۱۰۰ میلیارد ریال، بیش از ۱۲ روستای دزفول آبرسانی شدند.

عبدالامیر محتشمی راد افزود: اسامی روستا‌هایی که باید آبرسانی شوند همراه با طرح مطالعاتی و اعتبار موردنیاز تامین شود تا طرح‌های آبرسانی اجرا شوند.

اما مهمترین طرح در حوزه آب وفاضلاب، اجرای طرح جامع فاضلاب دزفول است که اجرای آن با توجه به ورود حدود ۶۰ درصد فاضلاب خام به رودخانه دز ضروری است.

مدیر امور آبفا منطقه دزفول درصد پیشرفت فیزیکی طرح جامع فاضلاب دزفول را ۴۲ درصد اعلام کرد و گفت: برای اجرای طرح جامع فاضلاب دزفول، ۳۴ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در این خصوص باید مشکل تملک زمین ۲ هکتاری منطقه زیباشهر برطرف شود.

باوجود اعتراضات زیادی که از سوی شهروندان دزفول برای رفع مشکل آب و جلوگیری از ورود مستقیم فاضلاب به رودخانه دز به عنوان شاهرگ حیاتی منطقه مطرح شده انتظار می‌رود تلاش مسوولان مربوطه برای تامین اعتبار برای اجرای این طرح‌ها بیشتر و این مطالبه به حق مردمی محقق شود.

ورود ۶۰ درصد فاضلاب خام دزفول به رودخانه دز و نداشتن آب روستا‌های محروم این شهرستان همواره مورد اعتراض دوستداران محیط زیست و اهالی مناطق سخت گذر دزفول بوده است.

برخی روستا‌های مناطق محروم دزفول هنوز از نعمت آب آشامیدنی بهداشتی بی‌بهره‌اند و اجرا نشدن طرح‌های فاضلاب مشکلات فراوانی برای شهروندان مناطق مختلف ایجاد کرده است.

مشکلات حوزه آب و فاضلاب دزفول در سفر‌های پیشین رییس جمهور به این شهرستان مطرح و شهروندان خواستار رفع مشکل این حوزه شدند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار