امروز جزو افتخارات تاریخی برای مردم خوزستان است

تاریخ انتشار: شنبه 9 اردیبهشت 1402 | 09:03 ق.ظ
امروز جزو افتخارات تاریخی برای مردم خوزستان است از مهمترین پروژه‌ها که می‌تواند دستاورد بسیار ارزشمندی هم از نظر اقتصادی و هم زیست محیطی و اجتماعی و افزایش سطح اشتغال و افزایش ظرفیت استفاده از پیمانکاران ایرانی و توان ساخت داخل می‌توانم به آن اشاره کنم بهره‌برداری از سه واحد جمع‌آوری گازهای همراه موسوم به ان جی ال ۳۲۰۰ و همچنین پیش تراکم […]

از مهمترین پروژه‌ها که می‌تواند دستاورد بسیار ارزشمندی هم از نظر اقتصادی و هم زیست محیطی و اجتماعی و افزایش سطح اشتغال و افزایش ظرفیت استفاده از پیمانکاران ایرانی و توان ساخت داخل می‌توانم به آن اشاره کنم بهره‌برداری از سه واحد جمع‌آوری گازهای همراه موسوم به ان جی ال ۳۲۰۰ و همچنین پیش تراکم ان جی ال‌های ۹۰۰ و ۱۰۰۰ است که ارزش سرمایه‌گذاری آنها ۱.۵ میلیارد دلار است و به دلیل جذاب بودن این سرمایه‌گذاری در کمتر از یک سال و درآمد دو میلیارد دلاری این سرمایه کمتر از یک سال بازگشت دارد.

دکتر محسن خجسته مهر ظهر امروز در جمع خبرنگاران و در حاشیه بهره‌برداری از پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس گفت: با افتتاح فاز اول ان جی ال ۳۲۰۰ و پیش تراکم ان جی ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ حدود ۲۵ میلیون مترمکعب برای تزریق به شبکه گاز سراسری، تأمین خوراک مورد نیاز واحد‌های پتروشیمی‌ها تزریق به میادین نفتی با هدف اجرای پروژه‌های صیانتی و ازدیاد برداشت از میادین نفتی است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران افزود: این ۲۵ میلیون مترمکعب معادل یک فاز پارس جنوبی است و در شرایط ناتراز گاز و در شرایط ضرورت و الزام به تأمین گاز مورد نیاز مصرفی به ویژه در زمستان این پروژه‌ها می‌تواند بسیار بااهمیت باشد.

 ضمن اینکه دستاوردهای زیست‌محیطی این پروژه‌ها برای خوزستان و استان‌های همجوار بسیار حائز توجه و بااهمیت است.

توسعه صنعت نفت به ویژه در صنایع بالادستی باید توسعه مبتنی بر عاری از آلایندگی و بدون هرگونه گاز مشعل یا به اصلاح توسعه سبز باشد.

دکتر خجسته مهر در ادامه گفت: از دیگر پروژه‌های با اهمیت مربوط می‌شود به پروژه‌های توسعه میادین مشترک نفتی است که امروز حدود ۴۰ حلقه چاه به مدار تولید رسید از میدان مشترک آزادگان جنوبی و حدود ۴۵ هزار بشکه به طرفیت تولید نفت کشور اضافه شد.

ارزش این ۴۰ حلقه چاه که به میدان تولید آمده‌اند، ۴۰۰ میلیون یورو است.

امروز آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک سهراب را به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به دست متخصصان داخلی داشتیم.

بهره‌برداری از فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون با ارزش ۱۶۰ میلیون دلار را هم داشتیم؛ بخش بخار این نیروگاه‌ به بهره‌برداری می‌رسد، همان سیکل ترکیبی که مدنظر است با راندمان حدود ۵۴ درصد که کلاس توربین هم در نوع خودش بالاترین راندمان است.

محسن خجسته مهر افزود، این یعنی به اندازه ۵۴ درصد در سال می‌توانیم در مصرف گاز صرفه‌جویی و راندمان مصرف گاز را افزایش دهیم.

در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم پروژه‌های متعددی از جمله افزایش ظرفیت فرآورش نفت نمکی در منطقه رامشیر به میزان ۲۰ هزار بشکه و همچنین احداث پست برق ۴۰۰ کیلوولت ایثار را هم داشتیم که می‌تواند افزایش تولید برق را تقویت و برق مورد نیاز منطقه را تأمین می‌کند.

معاون وزیر نفت افزود امروز جزو افتخارات تاریخی برای مردم خوزستان و سایر استان‌های همجوار است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار