کمیت و کیفیت نامطلوب آب، دغدغه مردم خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 9 اردیبهشت 1402 | 11:08 ق.ظ
کمیت و کیفیت نامطلوب آب، دغدغه مردم خوزستان فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان: یکی از دغدغه‌های مردم استان، کمیت و کیفیت نامطلوب آب آشامیدنی است که باید برای بهبود آن کار‌های جدی انجام شود.

سردار پاسدار حسن شاهوارپور گفت: پس از آغاز به کار دولت سیزدهم وسفر اول رئیس جمهور به خوزستان، یکی از رویکرد‌های مجموعه سپاه پاسداران برای کمک به مردم، رفع مشکلات آب و فاضلاب به عنوان یکی از مسائل اساسی استان مدر نظر قرار گرفت.

وی وجود حدود ۳۰ درصد آب‌های جاری و بیش از نیمی از ذخیره آب سد‌های کشور در خوزستان اشاره کرد و افزود: حدود ۲۸ میلیارد متر مکعب از ۵۰ میلیارد آب که در کشور ذخیره می‌شود، در استان ما است.

سردار شاهوارپور با بیان اینکه از نظر کیفیت و کمیت آب در خوزستان با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: باوجود تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی مردم برای رفع این مسائل، اما نگرانی برای مردم همچنان وجود دارد، زیرا یکی از راه‌های انتقال برخی بیماری‌های عفونی و روده ای، مصرف آب ناسالم است.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان می‌گوید: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلایل مختلف از جمله؛ توسعه صنعت و تولید پساب‌های صنعتی، پساب‌های نیشکری، توسعه شهری و فاضلاب‌های خانگی، خشکسالی‌های اخیر و… سبب آلودگی آب‌های رودخانه‌های استان که منشاء و منبع اصلی برداشت آب بودند، شده است.

وی به تصویب طرح آبرسانی غدیر در دولت نهم و دهم برای انتقال آب از دریاچه پشت سد دز و تامین آب آشامیدنی باکیفیت حدود دو سوم جمعیت خوزستان اشاره و اضافه کرد: اما به دلایل مشکلاتی که وجود داشت، تامین آب از سد کرخه با EC پایین تامین شد تا به تدریج توسعه پیدا کند.

سردار شاهوارپور گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بیش از ۱۷۰ کیلومتر انواع لوله‌های بزرگ مورد استفاده قرار داد و ۲ مخزن بسیار بزرگ در منطقه ام الدبس در غرب شهرستان شوش و تصفیه خانه‌های بزرگ با تلاش‌های شبانه روزی ساخت و بخش قابل توجهی از این طرح اجرا و آب به شهرستان خرمشهر رسید.

وی به شرایط نامساعد و شوری فوق العاده آب در خرمشهر و آبادان به دلیل ادغام آب دریا با آب رودخانه کارون اشاره کرد و افزود: بخشی از طرح آبرسانی غدیر اجرا شد، ولی نیمه تمام ماند که با آغاز به کار دولت سیزدهم اعتبار مورد نیاز این طرح تامین شد و قرارگاه خاتم الانبیاء پای کار آمد.

سردار شاهوارپور با اشاره با تلاش شبانه روزی برای عبور لوله‌های بسیار بزرگ از زیر رودخانه کرخه برای اتصال به دریاچه در شرایط آب و هوایی گرم تابستان، ادامه داد: گام بزرگی در طرح آبرسانی غدیر اتفاق افتاد و اجرا و تکمیل فاز‌های بعدی آن نیز در دستور کار دولت قرار دارد و مسئولان استان خوزستان نیز پیگیر اجرا و تکمیل این طرح هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار