برنامه ساخت شش شهر جدید در جنوب ایران

تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 | 09:23 ق.ظ
برنامه ساخت شش شهر جدید در جنوب ایران در راستای ارتقای توان اقتصادی مردم جنوب کشور و توسعه اقتصاد دریامحور، هم‌اکنون شش نقطه از نوار ساحلی جنوب برای ساخت شهرهای جدید انتخاب شده که از آن جمله می‌توان به شهرهای جدید مکران، کوشک، خلیج فارس و مناطق طولا و شیب دراز قشم اشاره کرد. از بین ۲۱ شهر جدید ۱۲ شهر در جنوب […]

در راستای ارتقای توان اقتصادی مردم جنوب کشور و توسعه اقتصاد دریامحور، هم‌اکنون شش نقطه از نوار ساحلی جنوب برای ساخت شهرهای جدید انتخاب شده که از آن جمله می‌توان به شهرهای جدید مکران، کوشک، خلیج فارس و مناطق طولا و شیب دراز قشم اشاره کرد.

از بین ۲۱ شهر جدید ۱۲ شهر در جنوب کشور موجود، در حال احداث یا در مرحله مطالعه قرار دارند که شش شهر ساحلی و شش شهر پس‌کرانه است. شهرهای ساحلی شامل «تیس» در چابهار، «مکران»، «کوشک»، «خلیج فارس» و «قشم» در استان هرمزگان و «پارس» در منطقه‌ی پارس جنوبی قرار دارند.

شهرهای «علوی» در هرمزگان، «عالیشهر» در  بوشهر، «شیرین‌شهر» و «رامین» در خوزستان، «تابناک» در جنوب فارس و «چاه مبارک» عسلویه بوشهر نیز از شهرهای پس‌کرانه محسوب می‌شوند.

بنا به  گفته علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در حال حاضر شهر جدید خلیج فارس در مرحله تصویب استانی، شهر جدید مکران در مرحله بررسی و تصویب نهایی طرح جامع در استان، شهر جدید کوشک در مرحله تصویب نهایی طرح جامع و تطبیق مکانی با استان قرار دارد. هم‌چنین مناطق طولا و شیب دراز قشم نیز در مراحل برنامه ریزی و بازنگری شرایط متقاضیان و تمهید اقدامات اجرایی هستند.

جعفری با تأکید بر اهمیت استراتژی فعلی دولت در گسترش اقتصاد دریا محور و سواحل جنوبی گفت: با توجه به تاکیداتی که در حوزه اقتصاد دریامحور وجود دارد و با هدف بالفعل کردن فرصت های بالقوه کشور در نوار ساحلی، وزیر راه و شهرسازی دستور مطالعه و امکان سنجی را صادر کرده اند که با انجام آن، موقعیت های مناسب در نوار ساحلی جنوب برای تعریف شهرهای سکونتگاهی یا شهرک های تخصصی تعیین و روند صدور مجوزهای استانی نیز تسریع می شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه مناطق جنوبی کشور علاوه بر ارتقای توان اقتصادی مردم این نواحی می‌تواند آن را به جذاب‌ترین حوزه خاورمیانه در تولید ثروت تبدیل کند؛ خاطرنشان کرد: نگاه ما این است که بتوانیم هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، عملکرد متفاوتی در حوزه بهره‎وری نوار ساحلی داشته باشیم و با آغاز ساخت این شهرها و شهرک ها، در تولید مسکن و سایر حوزه های مورد نیاز شهری نیز رونق ایجاد کنیم.

بنابراین گزارش از اواخر سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری احداث ۱۸ شهر و ۴۰ شهرک علاوه بر ۱۸ شهر جدید فعال موجود در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت. ذیل این برنامه، سه شهرک و یک شهر جدید در اطراف تهران ساخته می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار