خرید تضمینی گندم در خوزستان از ۳۵۰هزار تُن گذشت

تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 | 09:00 ق.ظ
خرید تضمینی گندم در خوزستان از ۳۵۰هزار تُن گذشت مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: خرید تضمینی گندم از کشاورزان خوزستانی تا روز شنبه به ۳۵۲هزار تُن رسید.

امید جهان‌نژادیان روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: عملیات برداشت و خرید تضمینی گندم که از ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ به صورت گسترده در مناطق گرمسیری استان شروع شده همچنان با بهره‌گیری از بیش از سه هزار دستگاه کمباین بومی و مهاجر ادامه دارد.

وی گفت: تاکنون پنج هزار و ۵۰۰میلیارد ریال به صورت علی‌الحساب به کشاورزان گندمکار پرداخت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان در ادامه افزود: در ۱۰ روز گذشته حدود ۱۰۰هزار تُن گندم تولیدی خوزستان به استان‌های نیازمند ارسال شده است.

جهان‌نژادیان با اشاره به اینکه قیمت تضمینی هرکیلوگرم گندم به تازگی از ۱۳۰هزار ریال به ۱۵۰هزار ریال نیز افزایش یافته است پیش بینی کرد امسال خرید تضمینی گندم در خوزستان با ۱۰درصد افزایش به حدود ۱.۵میلیون تُن برسد.

سال زراعی جاری ۷۱۴هزار و ۳۹۲ هکتار محصولات پاییزی خوزستان زیرکشت رفته که از این میزان ۴۲۱هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۲هزار هکتار گندم دیم است.

پیش‌بینی شده بیش از هفت میلیون تُن محصولات کشاورزی پاییزی در خوزستان تا نیمه نخست تیرماه برداشت شود که از این میزان حدود ۱.۵میلیون تُن، گندم خواهد بود.

خشکسالی و تنش آبی شدید در ۲ سال اخیر، میزان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را حدود ۲۵ درصد کاهش داده ولی امید است امسال با توجه به بارندگی‌های به موقع و مناسب، تولیدات بخش کشاورزی استان به شرایط قبل از دوره خشکسالی برسد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

در ۲ سال خشکسالی اخیر تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۲۵درصد کاهش یافت ولی با بهبود بارش‌ها و افزایش ذخایر آب سدهای خوزستان در سال زراعی جاری، پیش‌بینی می‌شود تولیدات بخش کشاورزی استان با رفع محدودیت‌های کشت، به وضعیت عادی بازگردد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار