هشدار شیوع تب کریمه کنگو با آغاز فصل گرم

تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 | 09:09 ق.ظ
هشدار شیوع تب کریمه کنگو با آغاز فصل گرم مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به خطر شیوع بیماری دامی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و لزوم توجه به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هشدار داد. ناصر عسکری‌فرد، اظهار کرد: با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه‌ها)، ضرورت دارد گروه‌های در […]

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به خطر شیوع بیماری دامی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و لزوم توجه به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هشدار داد.

ناصر عسکری‌فرد، اظهار کرد: با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه‌ها)، ضرورت دارد گروه‌های در معرض خطر از جمله دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان و به ویژه روستاییان و عشایر که به نحوی با دام سر و کار دارند، با جلوگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز مراقب سلامتی خود باشند.

وی توصیه کرد: مردم فرآورده‌های خام دامی خود را از مراکز مجاز زیر نظارت دامپزشکی تهیه و از خرید گوشت از دوره‌گردان، دست‌فروشان و افراد فاقد هویت که مبادرت به عرضه گوشت قرمز در حاشیه برخی جاده‌ها می‌کنند به طور جدی خودداری کنند.

عسکری‌فرد بیان کرد: شهروندان حتما به برچسب بهداشتی و مهر دامپزشکی روی لاشه‌های مجاز عرضه‌شده توجه کنند و در موقع آماده‌سازی گوشت برای پخت، حتما از دستکش استفاده کنند. برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده نیز از لمس و مصرف گوشت تازه لاشه‌های کشتار غیرمجاز به جد خودداری کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، در گوشت و آلایش خوراکی جگر بعد از ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد غیرفعال می‌شود، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی ( PPE ) توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه‌کنندگان گوشت الزامی است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: توصیه شده است افرادی که در تماس با دام زنده قرار دارند اصول بهداشتی فردی را رعایت کنند و در صورت مشاهده کنه روی بدن دام به هیچ وجه اقدام به جداسازی کنه با دست نکنند.

وی گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد اما در انسان منجر به ایجاد بیماری شدید و گاهی کشنده می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار