نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در خوزستان متولد شدند

تاریخ انتشار: سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 | 09:15 ق.ظ
نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در خوزستان متولد شدند معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:۲ گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شده اند که نخستین تولد از این گونه حیوانی در سال جاری است.

سید عادل مولا سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت تولد این گونه حیوانی در استان اظهارکرد: خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است که باعث شده این ۲ گوساله گوزن زرد ایرانی در استان متولد شوند.

وی ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در زیستگاه های طبیعی این گونه در حال انجام است.

مولا گفت: بعد از بیماری میاز که در سال ۱۳۹۳ باعث تلف شدن تعداد زیادی از گوزن های پارک ملی کرخه شد این اداره کل با بر نامه های پایشی و رصد شبانه روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرده و برنامه های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هدف این اداره کل علاوه بر تکثیر در محیط های کنترلی، تکثیر بصورت آزاد در محیط های طبیعی بوده و به همین منظور در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰ رأس گوزن زرد ایرانی در جنگل های پارک ملی دز رها سازی شده و قرار است همین تعداد در سال جاری نیز رهاسازی شوند.

گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل های دز و کرخه استان خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک ارومیه، دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تلاش داشته تا برای بقای گونه های این حیوان در استان با وارد کردن ۲۰ راس از این گوزن از استان ایلام و ایجاد شرایط محیطی مناسب برای زندگی آن ها زمینه ماندگاری این گونه در استان فراهم شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار