طراحی و اجرای سامانه اطلاعات مکانی تحت شبکه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب (NISOCGIS)

تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 تیر 1402 | 08:31 ق.ظ
طراحی و اجرای سامانه اطلاعات مکانی تحت شبکه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب (NISOCGIS) سامانه اطلاعات مکانی تحت شبکه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب (NISOCGIS) با هدف مکانیابی تاسیسات جدید، مسیریابی خطوط لوله و جاده‌های دسترسی به تاسیسات، طراحی و اجرای گردید.

واحد GISاداره مهندسی نقشه‌برداری همواره سعی در ارایه اطلاعات مکانی صحیح، بهنگام و کارآمد به متقاضیان درون و بیرون سازمان در قالبهای مختلف از جمله انواع نقشه‌های موضوعی، عکس، نقشه، جداول اطلاعاتی داشته است. که به‌طور سنتی، اطلاعات مذکور به‌صورت نقشه‌های کاغذی یا در قالب فایل‌های الکترونیکی مانندPDF، JPG، PNG  در اختیار کاربران قرار داده می‌شد که استفاده از چنین نقشه‌های ایستایی باعث ایجاد محدودیت‌های فراوانی برای کاربران می‌گردید.

با توجه به محدودیت‌های پیش گفته و به‌منظور دسترسی آسان‌تر کاربران سازمان به اطلاعات و سرویس‌های مکانی، واحد GISاداره مهندسی نقشه‌برداری با استفاده از پتانسیل داخلی و توان فنی کارشناسان خود، سامانه اطلاعات مکانی تحت شبکه‌ای(Web GIS) با عنوان NISOCGIS پیاده‌سازی و مجوزهای حفاظتی و حراستی لازم را از ادارات کامپیوتر و حراست دریافت نمود. که سامانه مذکور (که بر روی آدرس http://nisocgis.nisoc.nioc قابل دسترس است).

ذکر این نکته ضروری است که راه‌اندازی سامانه فوق‌الذکر، جز با استفاده از لایه‌های مختلف اطلاعاتی موجود در پایگاه داده مکانی اداره مهندسی نقشه‌برداری که در طول سالیان متمادی از منابع مختلف مانند عملیات زمینی سخت و طاقت‌فرسا، تصاویر ماهواره‌ای و تبدیل نقشه‌های کاغذی قدیمی جمع‌آوری و آماده‌سازی شده است، امکان‌پذیر نبوده و صحت اطلاعات ارایه شده توسط سامانه نیز مستلزم بهنگام‌رسانی مداوم اطلاعات پایگاه داده خواهد بود.

در پایان خاطرنشان می‌سازد: اداره مهندسی نقشه‌برداری پروژه “توسعه و پیاده سازی زیرساخت سامانه اطلاعات مکانی (GIS) شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب” را نیز در دست اقدام دارد که از اهداف مهم اجرای آن می‌توان به پیاده‌سازی GIS سازمانی و جاری کردن اطلاعات و تحلیل‌های مکانی موردنیاز در فرآیندهای جاری کاربران و نیز ایجاد زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI) شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با هدف به اشتراک‌گذاری داده‌های مکانی نام برد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار