جنبایی گسل پیش‌ژرفای زاگرس مسبب فوج لرزه‌های خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 18 فروردین 1403 | 10:18 ق.ظ
جنبایی گسل پیش‌ژرفای زاگرس مسبب فوج لرزه‌های خوزستان به اعتقاد محققان حوزه زلزله‌شناسی گسل احتمالی زلزله‌های مشراگه استان خوزستان بخشی از سامانه گسلی پیش‌ژرفای زاگرس است. در ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه روز جمعه ۱۷ فروردین در مشراگه استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۹ رخ داد و تا کنون ۵ زمینلرزه با بزرگای بین ۳.۵ تا ۴.۵ به ثبت رسیده است. به گفته […]

به اعتقاد محققان حوزه زلزله‌شناسی گسل احتمالی زلزله‌های مشراگه استان خوزستان بخشی از سامانه گسلی پیش‌ژرفای زاگرس است.

در ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه روز جمعه ۱۷ فروردین در مشراگه استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۹ رخ داد و تا کنون ۵ زمینلرزه با بزرگای بین ۳.۵ تا ۴.۵ به ثبت رسیده است.

به گفته دکتر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، رومرکز این زلزله‌ها روی نقشه گسل‌های ایران برهم نهی شد و برآورد شده است که گسل احتمالی مسبب این زلزله‌ها از سامانه گسلی پیش‌ژرفای زاگرس باشد که در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبائی این قطعه گسلی موجب رخداد این فوج لرزه‌ها در مشراگه استان خوزستان شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس داده‌های نوین لرزه‌خیزی ایران از اوایل سال ۱۳۸۵ و در شعاع یک درجه از رومرکز زلزله، زمینلرزه‌های ۱۷ سال اخیر جمع آوری شده  است که معرف لرزه‌خیزی گستره رومرکز زلزله است. بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده در این مدت تعداد ۱۵۸۹ زلزله با بزرگای ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع این زلزله‌ها در مشراگه استان خوزستان به مدت ۱۷ سال ثبت شده است.

به گفته وی، از این تعداد ۵ زمینلرزه با بزرگای ۵ و بالاتر و ۸۱ زلزله با بزرگای ۴ تا ۵ و بقیه زمینلرزه‌ها کوچکتر از بزرگای ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار