رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور 

صادرات و خرید تضمینی؛ ناجی صنعت دامداری کشور| عرضه انبوه دام در اردیبهشت

تاریخ انتشار: دوشنبه 28 فروردین 1402 | 10:12 ق.ظ
صادرات و خرید تضمینی؛ ناجی صنعت دامداری کشور| عرضه انبوه دام در اردیبهشت پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه امسال زایش ها و تولید دام بالا است افزود: باز بودن صادرات دام و خرید تضمینی به موقع گوشت قرمز می تواند باعث مدیریت و نجات صنعت دامداری کشور شود.
 

 صنعت دامداری و دامپروری کشور در حالی با بحران های مختلف روبرو است که نه تولید کننده های این بخش از شرایط حاکم بر تولید راضی هستند و نه خریداران محصولات نهایی این حوزه از شرایط بازار و قیمتها راضی هستند. به طوری که از یک طرف دامداران نسبت به قیمت شیر، نوسان قیمت و کمبود نهاده های دامی، وضعیت صادرات دام و دیگر مسائل گلایه دارند و از سوی دیگر خریداران و مصرف کنندگان نهایی نیز با بالا رفتن قیمت گوشت قرمز عملا این محصول را از سبد خانوارهای خود حذف کرده اند. با این تفاسیر برخی می گویند با توجه به چالش هایی که در تامین نهاده های دامی وجود دارد باید منتظر افزایش قیمت های بیش از گذشته محصولات لبنی و پروتئینی باشیم. با این وجود منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور معتقد است با توجه به اینکه آزاد سازی قیمت ها از ابتدای سال قبل آغاز شده و عملا کلیه نهاده ها با قیمت آزاد تهیه می شود لذا نباید بیش از این گرانی در راه باشد. ضمن اینکه الان قیمت محصولات پروتئینی اگرچه بالا است اما می توان گفت به یک ثبات قیمتی در بازار رسیده ایم.

 

تعیین قیمت شیر در ستاد تنظیم بازار مساله ساز است

پوریان در خصوص قیمت شیر و حواشی پیرامون آن که موجب نارضایتی دامداران نیز شده است گفت: در ابتدا باید بدانید که در مورد قیمت شیر در ستاد تنظیم بازار تصمیم گیری می شود و قیمت تصویب می شود یعنی مثل قیمت مرغ است که تولیدکننده نقشی ندارد و از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین می شود. لذا این نقش نداشتن تولیدکننده در تعیین قیمتها مساله ساز شده است.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی در حوزه تولیدات بخش کشاورزی آنچه مهم است این است که برای تولید باید تسهیلاتی داده شود که تولید به راحتی صورت بگیرد. اما الان در تولید مشکلات به قدری زیاد و حل نشده است که تولید را تحت شعاع قرار داده است.

پوریان گفت: به عنوان مثال سال قبل حرف از دامدار کارت، کشاورز کارت و یکسری طرح های حمایتی دیگر از تولید مطرح بود اما دیدیم که عملا هیچکدام عملیاتی نشد و تولید با یک شوک قیمتی مواجه شد. در ادامه برخی از تولید کننده های خوب این بخش را یا از دست دادیم و یا به سختی حفظ کرده ایم؛ به این معنا که وقتی به دامداری ها در استانهای مختلف مراجعه می کنیم می بینیم که غالبا دام های خود را در ابتدای سال قبل فروخته اند چون امکان نگهداری گله های شیری و گوشتی خود را نداشتند چون از تولید خوب حمایت نشد و عملا در حد حرف بوده است.

این مقام مسئول همچنین در خصوص وضعیت صادرات دام نیز اظهار داشت: صادرات در واقع یک طرح حمایتی مهم در بخش تولید است اما عملیاتی نشد الان هم می بینیم که یک ماه باز می شود یکسال تعطیل می شود. در حالی که در حوزه طرح های حمایتی برای تولید کننده آنقدر باید فضا را تسریع کنند که تولید کننده دیگر درگیر مشکلات قیمتی و کمبود نهاده و غیره نشود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت زایش ها و عرضه دام در اردیبهشت ماه جاری به چه نحوی خواهد بود و آیا کمبود در عرضه داریم یا خیر گفت: خوشبختانه امسال زمستان و پاییز بسیار خوبی داشتیم، زایش خوب بود، از یک طرف بارش ها در استانهای دام خیز همچون خوزستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، کهکیلویه و بویر احمد و چند استان دیگر بسیار خوب بود و باعث شد مرتع های فصلی خوبی ایجاد کند که این مرتع های فصلی می تواند صنعت دامداری و به خصوص دام سبک را به نوعی نجات بدهد.

 

با عرضه انبوه دام در فرودین و اردیبهشت جاری روبرو هستیم

پوریان افزود: به عبارت دیگر با افزایش تولید و همچنین چاق شدن دام ها به دلیل تغذیه خوب در مراتع فصلی روبرو هستیم بنابراین الان با یک عرضه انبوه در فروردین و اردیبهشت روبرو هستیم و با مسئولان مربوطه نامه نگاری کرده ایم تا برنامه ریزی شود که این تولید انبوه دامدار را دچار مشکل نکند. ‌

با توجه به بالا بودن تولید دام باز کردن صادرات دام زنده و همچنین انجام به موقع خرید تضمینی گوشت قرمز می تواند به عنوان دو عنصر برای نجات صنعت دامداری کشور عمل کند

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور تصریح کرد: نکته جالب توجه اینکه تولید گوساله گوشتی با کیفیت امسال بسیار بالا بوده و در ماه های آینده شاهد وارد شدن گوساله سیمنتال با حجم زیاد هم خواهیم بود و عملا در بخش تولید هیچ مشکلی وجود ندارد. منتها اگر برنامه ریزی خوبی صورت نگیرد و مدیریت نشود به مشکل می خوریم.

وی ادامه داد: یکی از مدیریت های خوب می تواند صادرات باشد، دیگری می تواند خرید تضمینی از دامدار با قیمت مناسب و ذخیره سازی برای روزهایی که با مشکل مواجه می شویم است. چرا که ما همیشه در نیم فصل اول سال شاهد تولید و عرضه انبوه هستیم اما در نیم فصل دوم شاهد مصرف بالا، زایش و کاهش عرضه دام هستیم بنابراین با مدیریت و اقدامات به موقع می توان بازار را در سراسر سال تامین کرد.

 

باز بودن راه صادرات دام و خرید تضمینی گوشت قرمز؛ دو عنصری ناجی صنعت دامداری کشور

پوریان با تاکید بر اینکه باز شدن صادرات و خرید تضمینی دو عنصری است که می تواند صنعت دامداری را نجات دهد، افزود: الان که واردات گوشت انجام می شود چه نیازی است که جلوی صادرات دام گرفته شود!

وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت باید با خرید تضمینی به موقع و پرداخت پول آن در اسرع وقت به دامداران این امکان را به آنها بدهد تا مجددا برنامه تولید بچیند. به خصوص اینکه دامدار نمی تواند دام را نگه دارد و باید به صورت ثانیه ای برای تغذیه دام ها و مراقبت های بهداشتی هزینه کنند. لذا اگر به موقع خرید تضمینی نشود دامدار مجبور است با قیمت های پایین دام را به بازار بدهد و فقط در پی این باشد که از دست دام خود خلاص شود و قطعا در تولید آتی دچار چالش می شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار