نوسان قیمت مرغ به دلیل قیمت‌گذاری جوجه یک روزه به دست دلالان

تاریخ انتشار: سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 | 10:31 ق.ظ
نوسان قیمت مرغ به دلیل قیمت‌گذاری جوجه یک روزه به دست دلالان رییس هیات مدیره مرغداران خوزستان: ایجاد ثبات در بازار نیازمند عرضه جوجه یک روزه در سامانه بازارگاه است.

رییس هیات مدیره مرغداران خوزستان و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران با بیان اینکه قیمت گذاری جوجه یک روزه به دست دلالان موجب نوسان قیمت مرغ در بازار شده است، گفت: ایجاد ثبات در این بازار نیازمند عرضه جوجه یک روزه در سامانه بازارگاه است.

 

محمدحسین زمانی‌راد با انتقاد از جولان دلال‌ها در بازار جوجه یک روزه افزود: قیمت جوجه یک روزه از ۳۰ هزار ریال در فروردین ماه سال گذشته به ۲۶۰ هزار ریال در اردیبهشت ماه امسال افزایش یافته که بخش زیادی از این افزایش نرخ ناشی از ورود دلال‌ها به این بازار است.

وی ادامه داد: قیمت مصوب هر قطعه جوجه یک روزه ۱۴۰ هزار ریال است که به دلیل اینکه جوجه با نرخ دولتی در بازار یافت نمی‌شود، مرغداران مجبور هستند جوجه یک روزه را تا ۲۶۰ هزار ریال از دلال‌ها خریداری کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران با بیان اینکه نرخ جوجه یک روزه در عمل توسط دلال‌ها و نه دولت تعیین می‌شود، گفت: دولت برای ساماندهی برخی کالا‌های اساسی و حذف واسط‌ها، سامانه بازارگاه را راه اندازی کرده است که عرضه جوجه یک روزه در این سامانه نیز می‌تواند منجر به حذف واسطه‌گری از این صنعت شود.

وی با بیان اینکه تشکل‌های صنفی فعال در صنعت مرغ کشور در کنار دولت خود را ملزم به ایجاد ثبات در بازار مرغ می‌دانند، افزود: ایجاد ثبات در این بازار نیازمند تصمیم حاکمیتی است.

زمانی‌راد بیان کرد: کمک به کاهش هزینه‌های تولید و همچنین عرضه جوجه یک روزه در سامانه بازارگاه ۲ اقدامی هستند که دولت با اجرای آن‌ها می‌تواند ضمن ایجاد ثبات در بازار مرغ موجب افزایش تولید و کاهش هزینه‌های بخش تولید و مصرف این صنعت شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران ادامه داد: وظیفه ذاتی شرکت پشتیبانی دام خریداری مرغ در زمان مازاد تولید و نگهداری آن در سردخانه برای عرضه در ایامی است که بازار با کمبود مرغ مواجه می‌شود که به گفته این شرکت در آن زمان نه سردخانه‌ای برای نگهداری مرغ منجمد و نه پولی برای خرید این مرغ در اختیار نداشته است.

وی افزود: با این شرایط مرغ مازاد تولیدی بر روی دست مرغداران باقی ماند و قیمت هر کیلوگرم مرغ با ۱۵۰ هزار زیر قیمت مصوب به فروش رسید که این ضربه سنگینی بر پیکره صنعت مرغ کشور بود.

ضرر ۱۴۰ هزار میلیارد ریالی مرغداران کشور

زمانی راد گفت: مرغداران سراسر کشور از زمان اجرای طرح حذف ارز ترجیحی تا دی ماه سال گذشته به دلیل نوسان قیمت، ۱۴۰ هزار میلیارد ریال ضرر کردند و به دلیل اینکه هیچ کس به کمک مرغداران نیامد، برخی مرغداران با ورشکستگی از چرخه تولید حذف شدند.

وی افزود: تحمیل ضرر‌های سنگین به صنعت مرغ کشور موجب شد تا آمار جوجه ریزی مرغداران کشور از ۱۲۲ میلیون جوجه در بهمن ماه سال گذشته به ۸۰ میلیون جوجه در اسفندماه ۱۴۰۱ کاهش یابد که شرایط کنونی ناشی از کاهش تولید ۴۰ میلیون جوجه است.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران اظهار کرد: به دلیل کاهش ۳۰ درصدی جوجه ریزی در اسفندماه هشدار‌های لازم به مسوولان امر داده و عنوان شد از نیمه فروردین ماه امسال با کمبود و افزایش قیمت مرغ در بازار مواجه می‌شویم که متاسفانه این پیش بینی محقق شد.

دولت برخی هزینه‌های تحمیلی مرغداران را جبران کند

زمانی راد، با بیان اینکه جوجه ۳۰ گرمی یک روزه ۲۶۰ هزار ریال به مرغدار فروخته می‌شود، گفت: قیمت یک کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری بالای ۵۵۰ هزار ریال تمام می‌شود به همین دلیل دولت برای تثبیت قیمت مرغ باید بخشی از هزینه‌های تحمیلی به صنعت مرغ را کاهش دهد.

وی افزود: تولید هر قطعه مرغ به طور میانگین یک میلیون و ۲۵۰ هزار ریال تمام می‌شود که با توجه به میانگین وزنی هر مرغ در حدود ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم، قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ بیش از ۵۵۰ هزار ریال تمام می‌شود به همین دلیل تولید مرغ با شرایط کنونی و با قیمت مصوب کنونی برای بیشتر مرغداران به صرفه نیست.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران بیان کرد: مصرف دانه آماده هر قطعه مرغ به طور متوسط چهار کیلوگرم است که با توجه به اینکه هر کیلوگرم دانه آماده ۲۰۰ هزار ریال قیمت دارد فقط ۸۰۰ هزار ریال برای خوراک هر مرغ هزینه می‌شود.

وی افزود: علاوه بر ۸۰۰ هزار ریال هزینه خوراک مرغ، با جمع هزینه ۲۵۰ هزار ریالی جوجه یک روزه و همچنین ۲۰۰ هزار ریالی هزینه جانبی فرآیند تولید، تولید هر قطعه مرغ با وزن ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم به طور میانگین یک میلیون و ۲۵۰ هزار ریال تمام می‌شود که قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ بیش از ۵۵۰ هزار ریال برای مرغدار تمام می‌شود.

زمانی راد اظهار کرد: در صورتی که دولت بخشی از هزینه‌های تحمیلی به صنعت مرغ مانند قیمت ذرت، سویا و یا جوجه یک روزه را برعهده بگیرد، علاوه بر ثبات قیمت مرغ، تولیدکنندگان ترغیب به جوجه ریزی می‌شوند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار